Ikasleek, Deustuko Unibertsitateko Ingeniaritza Fakultatera edo beren ikastetxean egindako bisitaren bidez, Trastearen eskutik parte hartzen dute. Tailer ludikoetako kluba, lehen kontaktua izateko edo pentsamendu konputazionalaren, programazioaren edo robotikaren alderdietan sakontzen jarraitzeko. Deskonektatutako edo teknologia espezifikoetan oinarritutako jarduerak egiten ditu; talde bakoitzak bere jarduera-agenda eratzen du, ikasleen abiapuntuaren edo bete beharreko helburuen arabera.
1.DBH, 2.DBH, 3.DBH, 4.DBH, 1.Batxilergoa, 2.Batxilergoa
Biologia, Kultura Zientifikoa, Matematika, Teknologia
STEM 1, STEM 2, STEM 3, STEM 4, STEM 5
P 1, P 3, P 4, P 5
2024ko urria – 2025eko ekaina
Irakasleek sortutako unitate didaktiko baten bidez aldez aurreko lan bat egin ondoren, ikasleek Tecnalia enpresako aditu baten laguntza izango dute online hitzaldi baten bidez, hegaldian jasotako datuak (aldagaiak, estatistikak, irudikapen grafikoa, etab.) profesionalki nola interpretatu jakiteko.
1.DBH, 2.DBH, 3.DBH, 4.DBH, 1.Batxilergoa, 2.Batxilergoa
Fisika, Kimika, Kultura Zientifikoa, Matematika, Teknologia
STEM 1, STEM 2, STEM 3
P 1, P 5
Hitzartzeke
Ikastetxe bakoitzeko DBH 4.mailako ikasleek 3 lurralde historikoetan egingo diren 7 jardunaldi presentzialetako batera joateko aukera izango dute. Jardunaldi horietan, STEMeko profesionalekin zuzeneko harremanaren bidez beren prestakuntza- eta lanbide-hautaketan lagunduko dieten dinamiketan parte hartzeko aukera izango dute.
4.DBH
Lanbide Orientazioa
STEM 6
P 3, P 5
Urria 2024
Ikasgelan aurretik lan sendoa egin ondoren, energia biltegiratzearen oinarriak eta mugikorreko kargagailu baten diseinua ezagutu ondoren, ikasleek CIC energiGUNE enpresaren aditua ikasgelan hartuko dute. Aditu horrek bere erakundeak garatutako eta ikasgelan gauzatutako zereginarekin lotutako proiektuak ezagutaraziko dizkie.
3.DBH, 4.DBH
Kultura Zientifikoa
STEM 1, STEM 2, STEM 3, STEM 5
P 1, P 3, P 4, P 5
Urtarrila-martxoa 2025
Ikasleen artean tokiko talentua sustatzeko, Maier S. Coop enpresaren aditua den pertsona batek bere ibilbide profesionala eta enpresaren jarduera eta irismena aurkeztuko dizkie ikasleei. Halaber, enpresak beharko dituen STEM lanbide-profilak ezagutaraziko ditu: ezagutzak, konpetentziak, trebetasunak, jarrera, etab.
3.DBH, 4.DBH, 1.Batxilergoa
Lanbide Orientazioa
STEM 6
P 3, P 5
2025 Otsaila-Apirila
Inspira Bizitzak, dagoeneko XII. Edizioa duena, STEAM esparru desberdinetan lan egiten duten ikasle eta profesionalen topagunea da. Entzute aktiborako, zuzeneko elkarreraginerako eta informazioa trukatzeko espazioak sortzen dira. Horrela, ikasleak inspiratu eta zalantzak argitu ahal izango ditu aurkezten zaizkien aukerei buruz, eta hezkuntza- eta lan-munduak eskaintzen dituen aukera ugariak hobeto ezagutzea.
4.DBH, 1.Batxilergoa
Lanbide Orientazioa
STEM 4, STEM 6
P 1, P 2, P 3, P 5
Urriak 21
Urriak 28
Azaroak 4
Ikasleen artean bokazio zientifiko-teknologikoak sustatzeko eta STEAM titulazioen parekotasunerantz aurrera egiteko, ikastetxeak HETEL enpresako aditu bat izango du, formatu presentzialean edo autonomoan. Lanbide orientazioaren ikuspegitik, estereotipoak landuko dira Nahi duzuna izango zara ekimeneko material eta hausnarketa interaktiboen bidez.
3.DBH, 4.DBH, 1.Batxilergoa, 2.Batxilergoa
Lanbide Orientazioa
STEM 6
P 2, P 3
2025 Urtarrila-Apirila
Ikasleek IMH Campus enpresa bisitatuko dute eta mugikorrerako euskarri bat elkarlanean ikertu eta diseinatzeko erronkan parte hartzeko aukera izango dute. Ondoren, prozesu osoa nolakoa den ikusiko dute: diseinua, fabrikazioa eta muntaketa.
3.DBH, 4.DBH, 1.Batxilergoa, 2.Batxilergoa
Teknologia
STEM 1, STEM 2, STEM 3, STEM 4, STEM 6
P 1, P 3, P 4, P 5
2024 Azaroa – 2025 Maiatza
CIC energiGUNEko aditu batek hitzaldi bat emango du ikasgelan, profesional kimiko baten errealitatea Fisika eta Kimika irakasgaian ikasitako ezagutzetara eta gaitasunetara hurbiltzeko, genero-ikuspegia azpimarratuz.
1.Batxilergoa, 2.Batxilergoa
Lanbide Orientazioa
STEM 2, STEM 6
P 2, P 3, P 5
2025 Urtarrila – martxoa
Bigarren Hezkuntzako 4.mailako eta Batxilergoko 1.mailako ikasleen artean bokazio zientifiko-teknologikoak sustatzeko xedearekin, ikastetxeak Ibermática Fundazioko langileak izango ditu, aurrez aurre edo online. Lanbide-orientazioaren ikuspegitik, ikasleek STEMen egungo eta etorkizuneko lanbide eskatuenak zein diren jakingo dute, eta aldi berean azalduko dituzte beharrezkoak diren unibertsitate-ikasketak edo lanbide heziketako ikasketak.
Horrela, ikasleek enplegagarritasunaren ikuspegi zehatzagoa eta errealagoa izango dute, kasu errealen bidez.
4.DBH, 1.Batxilergoa
Digitalizazioa, Fisika, Lanbide Orientazioa, Matematika, Teknologia
STEM 6
P 2, P 3, P 5
Adosteke (2024 Urria – 2025 Maiatza)
Iberdrola Taldeko i-DE Redes Inteligentes-eko aditu bat zentrora joango da Zorrotzaurre uhartea hiri adimendun (SMARTGRID-SMARTCITY) bihurtzeko Europako ATELIER proiektuari buruzko hitzaldia ematera. Sistema elektrikoak nola funtzionatzen duen, energia-fluxuak nolakoak diren eta sare guztiak biltzen dituen azpiegitura nolakoak diren azalduko da. Era berean, energiaren sektorearentzat oro har interesgarriak izan daitezkeen profilak eta, bereziki, banaketa-jarduera goraipatzen dira.
4.DBH, 1.Batxilergoa, 2.Batxilergoa
Kultura Zientifikoa, Lanbide Orientazioa, Teknologia
STEM 2, STEM 5, STEM 6
P 1, P 3
2024ko abenduaren 16tik
2025eko otsailaren 7ra arte
STEM profesionalek Galarretako Eko Campusera bisita egitea proposatzen da, eraikinetan energia modu eraginkorrean erabiltzeko erronkei buruz: eguzki-energia fotovoltaikoa eta termikoa, aerotermia eta geotermia, biomasa, biltegiratzea eta elektromugikortasuna eta kontsumoen sentsorizazioa.
2.Batxilergoa
Kultura Zientifikoa, Lanbide Orientazioa, Teknologia
STEM 2, STEM 4, STEM 5
P 1, P 3, P 4, P 5
Adosteke
FP Parke Ikaslan, Hetel eta Euskadiko Parke Teknologikoek (PTE) antolatutako ekimena da. Lanbide zientifiko-teknologikoekiko interesa piztea du helburu, Lanbide Heziketaren ikuspegitik. Jarduera honek bi zati ditu: lana ikasgelan, STEM profesionalak eta Zamudioko Parke Teknologikorako bisita, Hackathon batean parte hartzeko.
1.Batxilergoa
Kultura Zientifikoa, Lanbide Orientazioa, Teknologia
STEM 3, STEM 6
P 3, P 5
Adosteke
Automobilerako osagai metalikoen diseinuan, garapenean eta fabrikazioan espezializatutako Gestamp enpresak benetako erronka bat jarri die abian, Batxilergoko 1.mailako ikasleei diseinu industrialarekin lotuta. Elkarlanean, ikasleek ikasturte osoan lan egingo dute (adituen aholkularitzarekin) proposamenak bilatzen eta prestatzen. Talde irabazleak enpresaren instalazioak ikusteko aukera izango du.
1.Batxilergoa
Marrazketa Teknikoa, Teknologia
STEM 1, STEM 2, STEM 3, STEM 4, STEM 6
P 1, P 3
2024 abendua – 2025 apirila
Mondragon Goi Eskola Politeknikoak (Mondragon Unibertsitatea) benetako erronka bat jarri die Batxilergoko 1.mailako ikasleei, marrazketa teknikoko curriculumeko edukiekin lotuta, eta irtenbidea eman beharko diote. Jarduera honen helburua da irudikapen-sistemak industria-enpresetan duen garrantzia ezagutzea. Horretarako, aditu baten aholkularitza izango du, eta hark erakutsiko du marrazketa teknikoak zer eragin duen produktua garatzeko orduan eta zein fasetan aplikatzen den.
1.Batxilergoa
Marrazketa Teknikoa
STEM 3, STEM 4, STEM 6
P 1, P 2, P 5
Adosteke
Makina birtualeko software baten bidez, ikasleei beren instalazioetan tailer teknologiko batera joateko aukera ematen zaie.
Zentroak erronka bat proposatuko die, ekipo informatikoetan jasandako zibererasoari aurre egin eta geldiarazteko eta gailu horien saio-hasierako pasahitzak betetzeko.
3.DBH, 4.DBH
Lanbide Orientazioa, Teknologia
STEM 1, STEM 4, STEM 6
P 1, P 2, P 3, P 5
2025 Otsailala – Maiatza
Jarduera hau Cansat programaren barruan kokatzen da. Europako Espazio Agentziaren ekimena da, eta Europa osoko ikasleei desafioa egiten die freskagarri-lata baten tamainako minisatelite bat eraiki eta botatzeari. Horrela, ikasleek, jarduera honen bidez, AVS enpresako aditu baten aholkularitza jaso ahal izango dute minisatelite hori eraikitzeko eta ondoren Cansaten parte hartzeko.
1.Batxilergoa, 2.Batxilergoa
Ekonomia, Fisika, Marrazketa Teknikoa, Matematika, Teknologia
STEM 1, STEM 2, STEM 3, STEM 4, STEM 6
P 1, P 2, P 3, P 5
Adosteke
Ikasleek matematikak mundu errealean dituen aplikazioak ezagutzeko aukera izango dute, adimen artifizialaren diziplina batetik. Ikasgelan aditua den matematikari batek eremu horri buruzko ikerketa-lerro bat garatzen du Basque Center for Applied Mathematics (BCAM) zentroan, eta, haren eskutik, ikuspuntu praktiko batetik, ikasleek gelan ikasten dituzten matematika-kontzeptuen aplikagarritasuna eta gizarte-ongizatean eragin positiboa duen mundu errealean nola aplikatzen diren ulertuko dute.
1.Batxilergoa, 2.Batxilergoa
Matematika, Teknologia
STEM 1, STEM 2, STEM 6
P 1, P 2, P 3, P 5
2024 urria – 2025 maiatza
Ikasleek, Cikautxo enpresara egindako bisitaren bidez, material polimerikoen bidezko fabrikazio prozesu industrialak ezagutzeko aukera izango dute; lehengaiak azken produktu bihurtzeko eman beharreko urratsak ezagutuko dituzte. Adibide errealak eta produktu fisikoak ikusteko aukera izango du.
1.Batxilergoa, 2.Batxilergoa
Kimika, Lanbide Orientazioa, Teknologia
STEM 2, STEM 3
P 1, P 2, P 3, P 5
2025 urtarrila – martxoa
Ikasleek, Global Smart Grids Innovation Hub zentrora egindako bisitaren bidez, energia banatzeko sareetan gertatzen ari diren berrikuntza-prozesuak eta arlo horretan sartutako aurrerapen eta aprobetxamendu teknologikoak ezagutuko dituzte. Global Smart Grids Innovation Hub berrikuntza-plataforma eragilea da, eta Iberdrolaren ahalmen teknologikoa 80 erakunde eta enpresa laguntzailerekin baino gehiagorekin konbinatzen du.
1.Batxilergoa, 2.Batxilergoa
Fisika, Kimika, Kultura Zientifikoa, Lanbide Orientazioa, Marrazketa Teknikoa, Matematika, Teknologia
STEM 1, STEM 2, STEM 3, STEM 4, STEM 5, STEM 6
P 1, P 3, P 5
2024 urria eta abendua
2025 otsaila, apirila eta ekaina
Ikasleek, gelan aditu baten hitzaldiaren bidez, sektore elektrikoaren funtzionamendua (sorkuntza, banaketa eta kontsumoa), konpainia elektrikoen egungo egoera eta aurrean dituzten erronka nagusiak aztertuko dituzte.
1.Batxilergoa, 2.Batxilergoa
Fisika, Kimika, Lanbide Orientazioa, Teknologia
STEM 4, STEM 6
P 3, P 5
2024ko abenduaren 16a – 2025ko otsailaren 7a
Ikasleek Maier S.Coop enpresa kooperatiboko aditu baten hitzaldiaren bidez, automobilgintzako hainbat pieza eta osagaitarako diseinu industriala nola egiten den ezagutzeko aukera izango dute.
1.Batxilergoa
Digitalizazioa, Lanbide Orientazioa, Teknologia
STEM 1, STEM 2, STEM 3, STEM 6
P 1, P 3, P 4, P 5
2025 otsaila – apirila
Horretaz jabetu ez arren, gaur egun kontsumitzen ditugun elikagai gehienak hobetu egin dira. Hobekuntza horiei esker, elikagaiek gehiago irauten dute egoera onean, zapore hobea dute, erraz hazteren dira… Eta hori guztia hobekuntza genetikoari eta bioteknologiari esker lortzen da. Ikasleek hori egiaztatzeko aukera izango dute, “landa-lan” txiki bat eginez. Adibide gisa, oso jaki ezaguna eta etxe guztietan dagoena hartuko dute: patata. Jardueraren amaieran, NEIKEReko aditu batek hitz egingo du gelan, ikasitakoa sakontzeko eta sortutako zalantzak, galderak edo kezkak partekatzeko.
4.DBH, 1.Batxilergoa, 2.Batxilergoa
Biologia, Teknologia
STEM 2, STEM 4, STEM 5, STEM 6
P 1, P 3, P 4, P 5
2024 azaroa – 2025 martxoa
Terraplanismoa ere munduan zehar zabaltzen den garai batean, baliozko teoria balitz bezala, sareetan dabilen informazio faltsuaren kopurua oso handia da. Inoiz baino beharrezkoagoa da espiritu kritikoa sustatzea, bereziki esparru zientifikoan, intoxikazio edo iruzur baten informazio fidagarria irizpide jakin batekin bereizteko gai izateko. Hori da jarduera honen helburua. Bertan, Tecnalia ikerketa eta garapen teknologikoko zentroak gelan aditua den pertsona baten hitzaldia/tailerra proposatzen du, eta ikasleek emaitzak kontrastatzeko eta informazio faltsuak agerian uzteko aukera izango dute, zenbait zientzia-esperimenturen bidez.
4.DBH, 1.Batxilergoa, 2.Batxilergoa
Fisika, Kimika, Kultura Zientifikoa, Lanbide Orientazioa, Marrazketa Teknikoa, Teknologia
STEM 2, STEM 4, STEM 5, STEM 6
P 1, P 4, P 5
Adosteke
Bilboko Ingeniaritza Eskolara egindako bisitaren bidez, Ingeniaritza Elektrikoaren aplikazio-eremu ugari buruz gogoeta egiteko aukera izango dute ikasleek. Horretarako, gitarra elektrikoen benetako eraikuntzaren adibidetik abiatuta, haren oinarrizko printzipioak baliatuko dira printzipio horiek egungo sistema elektrikoetan duten aplikazio-eremu handira estrapolatzeko.
2.Batxilergoa
Fisika, Kimika, Kultura Zientifikoa, Lanbide Orientazioa, Marrazketa Teknikoa, Teknologia
STEM 1, STEM 2, STEM 4, STEM 5, STEM 6
P 1, P 3, P 4, P 5
2024 abendua – 2025 urtarrila
Ikasleak zientzia eta teknologiara hurbiltzeko jarduera, artea eta sormena txertatuz. Donostia International Physics Center DIPCko aditu batek talde-dinamika sortzaileak eta performatiboak garatuko ditu ikasgelan, grabitazio-eremuarekin lotutako kontzeptuak ulertzen eta esperimentatzen laguntzeko.
2.Batxilergoa
Fisika, Kultura Zientifikoa, Marrazketa Teknikoa
STEM 2, STEM 3, STEM 4
P 1, P 2, P 5
2024 iraila – 2025 apirila
Tailer teknologiko honetan, AERNNOVA zer den, zertan aritzen den, egitura aeronautikoak nola diseinatzen diren eta abar azalduko duen aurkezpen baten bidez, erronka bat jarriko zaie ikasleei, aireontzi elektriko bateko motorrak eta bateriak hobeto non dauden aztertzeko eta diseinu berriak proposatzeko.
4.DBH, 1.Batxilergoa
Fisika, Marrazketa Teknikoa, Teknologia
STEM 1, STEM 3, STEM 4, STEM 5, STEM 6
P 1, P 3, P 5
Jarduera horren bidez, ikasleek tailer teknologiko batera joateko aukera izango dute, Deustuko Unibertsitateko Ingeniaritza Fakultatearen eskutik. Lantegi adimendun baten simulazioaren bidez, energia berriztagarrien eta prozesu digitalizatuen garapena sustatuko du, datuak prozesatzeko teknologiak, software adimenduna eta sentsoreak integratuz.
Tailerraren helburua da ikasleek ingurune horren simulazioan erabakiak hartzea Smart Rover baten konfigurazioari dagokionez. Robot adimenduneko demo bat da Smart Rover, eta fabrikaren funtzio orokorren zati handi bat sistematizatzen du, bi misio desberdinetan proposatutako erronkak gainditzeko.
4.DBH, 1.Batxilergoa, 2.Batxilergoa
Kultura Zientifikoa, Lanbide Orientazioa, Teknologia
STEM 1, STEM 3, STEM 4
P 1, P 3, P 5
2024 urria – 2025 ekaina
Ikasgelan zenbait printzipio fisiko ezagutu ondoren, ikasleek tailer teknologiko bat egiteko aukera izango dute. Tailer horretan, zubi baten egitura maketa baten bidez eraikitzen ikasiko dute, eta maketa horren erresistentzia hainbat pisu-kargaren bidez probatuko dute. Horrela, egitura-ingeniaritzaren oinarrizko printzipioak ikasi eta praktikan jarriko dituzte, eraikuntzarako, talde-lanerako eta arazoak konpontzeko trebetasunak garatuz.
1.DBH, 2.DBH, 3.DBH, 4.DBH, 1.Batxilergoa
Fisika, Lanbide Orientazioa, Teknologia
STEM 1, STEM 2, STEM 3, STEM 4, STEM 6
P 1, P 3, P 4, P 5
2024 urria – 2025 maiatza
Zibersegurtasuneko tailer teknologikoak Batxilergoko 1. Eta 2. Mailako ikasleak sareetan nabigatzeko arriskuaz sentsibilizatzea du helburu. Proposatutako erronka bati erantzunez, zibersegurtasunari buruzko oinarrizko ezagutzak eskuratzeko eta zeharkako gaitasunak garatzeko aukera ematen du, hala nola talde-lana, ikasten ikastea, arazoak konpontzea edo frustrazioa kudeatzea. Erronka baten bidez, ikasleak ziberkriminal batzuk harrapatzen saiatuko dira, kontzeptu hauek lantzen dituzten bitartean: iturri irekietan informazioa bilatzea (OSINT), metadatuen azterketa, kriptografia, informazioa iturri fidagarrietatik datorren egiaztatzea (checksum MD5), beste mezu batzuen barruan informazioa ezkutatzea (esteganografia), etab.
1.Batxilergoa, 2.Batxilergoa
Digitalizazioa, Lanbide Orientazioa, Teknologia
STEM 1, STEM 2, STEM 4, STEM 6
P 1, P 2, P 3, P 4, P 5
2024 urria – 2025 maiatza
Tailer teknologiko honek honi buruzko ezagutza teknikoak eskuratzeko aukera ematen du, zeharkako gaitasunak garatuz, hala nola talde-lana, ikasten ikastea, arazoak konpontzea edo frustrazioa kudeatzea. Azken finean, pertsonak ahalduntzea da kontua, AA-k gizarteari planteatzen dizkion erronkei modu arduratsuan aurre egiteko.
1.Batxilergoa, 2.Batxilergoa
Digitalizazioa, Lanbide Orientazioa, Teknologia
STEM 1, STEM 2, STEM 6
P 1, P 2, P 3, P 4, P 5
2024 urria – 2025 maiatza
Gelan aldez aurretik lan egin ondoren eta oinarrizko kontzeptu batzuk ezagutzean datza, hala nola, energia biltegiratzea eta zirkuitu elektrikoak, DBH eta Batxilergoko 1.mailako ikasleek tailer teknologiko bat egiteko aukera izango dute Goierri Eskolako Campusean. Tailer horretan, auto elektriko bat eraikitzen ikasiko dute elektromagnetismoaren, indukzio magnetikoaren eta korronte zuzenaren oinarri teorikoan oinarrituta.
Erronka prototipo egokia diseinatzea eta hari gabe kargatzea izango da. Horretarako, Goierri Eskolako arduradun batek lagunduko eta aholkatuko ditu ikasleak, eta hark ere emango dizkio beharrezko materialak prozesu osoan zehar (muntaketa-piezak, nukleo ferromagnetikoak, material elektronikoa eta gainerako ekipamendua).
1.DBH, 2.DBH, 3.DBH, 4.DBH, 1.Batxilergoa
Fisika, Lanbide Orientazioa, Teknologia
STEM 1, STEM 2, STEM 3, STEM 4, STEM 6
P 1, P 3, P 4, P 5
2024 urria – 2025 maiatza
“Nola uste duzue itsasoan dauden plastikozko hondakinak garbitu ditzakegula?” galderaren pean, ikasleek, Itsasmuseum-en tailer praktiko baten bidez, behar diren elementuak (kaboak, korapiloak eta polea-garabiak) ezagutu eta esperimentatzeko aukera izango dute, gero ikasgelan Plastic Free plataforma bat eraikitzeko: itsasoan hondakin iraunkorrak dituen plataforma flotatzailea.
3.DBH, 4.DBH
Biologia, Fisika, Kultura Zientifikoa, Matematika, Plastika eta ikus-entzunezko hezkuntza, Teknologia
STEM 1, STEM 2, STEM 3, STEM 5, STEM 6
P 1, P 3, P 4, P 5
Adosteke
Jarduera honen bidez, ikasleek 3D inprimaketako tailer teknologiko batera joateko aukera izango dute. Ikusiko dute zergatik bihurtu den 3D inprimaketa funtsezko tresna hainbat sektoretan, hala nola ingeniaritzan, arkitekturan edo diseinuan, 3Dko objektuen diseinuaren eta eraikuntzaren oinarriak ikasiko dituzte, eta software eta inprimaketa-ekipo desberdinekin lan egiteko aukera izango dute.
Ikuspegi dibertigarri baten bidez, ikasleak gelan aditua den pertsona batek lagunduko eta gidatuko ditu inprimatze-prozesu osoan. Pertsona horrek azalpenak emango ditu praktikan zehar (egiturak, prozesuak, esperientziak, materialak, etab.).
1.DBH, 2.DBH, 3.DBH, 4.DBH, 1.Batxilergoa
Digitalizazioa, Fisika, Lanbide Orientazioa, Teknologia
STEM 3, STEM 6
P 1, P 3, P 5
2024 urria – 2025 maiatza
First Lego League Euskadi nazioarteko hezkuntza-programa bat da. Urtero, mundu osoko 110 herrialdetako 6 eta 16 urte bitarteko 650.000 gazte baino gehiagok hartzen dute parte. Aurten XVI. Edizioa izango da, eta Euskadin Innobasque Berrikuntzaren Euskal Agentziak, Deustuko Unibertsitatearekin, Mondragon Unibertsitatearekin eta EHUrekin batera antolatu du. 9 urte bitarteko haurrak (EXPLORE kategoria) eta FLL-n parte hartzen duten 10-16 urte bitarteko gazteak (CHALLENGE kategoria), sei hilabetetan zehar, nazioarteko gaikako erronka bat lantzen ari dira, hainbat esparru garatuz.
Taldeka antolatuta, entrenatzaile batek (irakasleak) gidatuko ditu.
1. Lehen Hezkuntza, 2. Lehen Hezkuntza, 3. Lehen Hezkuntza, 4. Lehen Hezkuntza, 5. Lehen Hezkuntza, 6. Lehen Hezkuntza, 1.DBH, 2.DBH, 3.DBH, 4.DBH, 1.Batxilergoa, 2.Batxilergoa
Digitalizazioa, Fisika, Kimika, Kultura Zientifikoa, Lanbide Orientazioa, Matematika, Teknologia
STEM 1, STEM 2, STEM 3, STEM 4, STEM 5, STEM 6
P 1, P 2, P 3, P 4, P 5
2024 iraila – 2025 martxoa
Emakumeak Zientzian etengabe hazten ari den ekimena da, eta 2017an sortu zen, Naizo Batuen Batzar Nagusiak (2016) otsailaren 11 Emakumearen eta Neskatoaren Nazioarteko Eguna izendatu ondoren, emakumeek eta neskek zientzian erabateko eta bidezko parte-hartzea izan dezan.
Programa horren bidez, egun horren inguruko jarduera-programa zabala sustatu, antolatu, garatu, aztertu eta gauzatzen da, Euskal Autonomia Erkidegoko zientzia- eta teknologia-sarez ordezkatzen duten erakunde antolatzaileen bidez, lankidetza-hitzarmen espezifiko bat sinatuta.
Iaz, 60 jarduera baino gehiagoko programa bat antolatu zen, adin guztietako jendearentzat (haurrak, nerabeak, familiak, eskolak, irakasleak, publiko orokorra, etab.).
1. Lehen Hezkuntza, 2. Lehen Hezkuntza, 3. Lehen Hezkuntza, 4. Lehen Hezkuntza, 5. Lehen Hezkuntza, 6. Lehen Hezkuntza, 1.DBH, 2.DBH, 3.DBH, 4.DBH
Biologia, Fisika, Geologia, Kimika, Kultura Zientifikoa, Lanbide Orientazioa, Matematika, Teknologia
STEM 2, STEM 4, STEM 5, STEM 6
P 1, P 2, P 3, P 5
Otsailaren 11ren inguruan
Deustuko Unibertsitateak sustatutako proiektu aitzindaria da Inspira STEAM, eta talde-mentoria erabiltzen du Lehen Hezkuntzako 6.mailako eta DBHko 1.mailako ikasleekin. Gazteengan zientzia eta teknologiarekiko interesa sustatzeko sortu zen, bereziki nesken artean. STEMeko profesionalek, beren borondatez, sentsibilizazio- eta orientazio-ekintza horiek egiten dituzte. Emakumeak eta gizonak dira, eta sei lan-saio egiten dituzte eskola orduetan.
1. Lehen Hezkuntza, 2. Lehen Hezkuntza, 3. Lehen Hezkuntza, 4. Lehen Hezkuntza, 5. Lehen Hezkuntza, 6. Lehen Hezkuntza, 1.DBH
Lanbide Orientazioa
STEM 4, STEM 6
P 2, P 3, P 5
2025 urtarrila-ekaina
Zientziaren aldeko erronka Sener Fundazioaren proiektua da, Senerrekin lankidetzan, DBHko ikasleei ingeniaritza eta teknologia hurbiltzen diena. Ekimen honen bidez, ikasleei ingeniaritzako berrikuntza-erronka errealak azalduko zaizkie, irtenbideak aurkeztu eta ingeniarien lana erakuts diezaieten. Espainiako Zientzia eta Berrikuntza Ministerioaren Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) fundazioaren laguntza du programa honek.
1.DBH, 2.DBH, 3.DBH, 4.DBH
Ekonomia, Fisika, Geologia, Kimika, Kultura Zientifikoa, Lanbide Orientazioa, Matematika, Teknologia
STEM 1, STEM 2, STEM 3, STEM 4, STEM 6
P 1, P 3, P 4, P 5
2024 azaroa – 2025 martxoa
EKIMAKER proiektuak 7 urteko ibilbidea du Euskal Herriko ikastetxeen artean. Teknologiako unitate didaktiko digital baten garapenaren esparruan, DBH 3. Eta 4.mailako ikasleak etorkizuneko makinen eraikuntzan murgiltzen dira, planteatutako erronkei erantzuteko. Lehen Hezkuntzako 3.mailako ikasleek egindako proposamenetatik abiatzen da diseinu-prozesua. Hortik aurrera, sormen handiko pertsona talde batekin elkarlanean, makina berritzaileen fabrikazioan trebatuko dira eta maketak modu kooperatiboan eraikiko dituzte. Programa garatzeko, inplikatutako irakasleek hasierako laguntza eta prestakuntza izango dituzte, eta bertan azalduko zaie zein metodologia erabili behar duten ikasleekin unitate didaktikoa arrakastaz pertsonalizatzeko.
3.DBH, 4.DBH
Lanbide Orientazioa, Teknologia
STEM 1, STEM 2, STEM 3, STEM 4, STEM 5, STEM 6
P 1, P 2, P 3, P 4, P 5
2025 maiatza
EMBRYO (Engaging pupils into manufacturing: from valleys and local approach to international level) Ikastolen Elkartearen eta Mondragon Unibertsitatearen arteko lankidetzatik sortutako proiektu europarra da. Teknologiako unitate didaktiko digital batean oinarrituta, Euskal Autonomia Erkidegoko eta Europako fabrikazio-prozesuak DBH 4.mailako ikasleei hurbildu nahi zaizkie, mahai-prentsa bat diseinatuz eta fabrikatuz. Inplikatutako irakasleek hasierako laguntza eta prestakuntza izango dituzte, eta bertan azalduko zaie zein metodologia erabili behar den ikasleekin planteatutako erronka arrastaz garatzeko. 2019-2020 ikasturtetik, hainbat ikastetxek jarri dute abian proiektu hau.
4.DBH
Teknologia
STEM 1, STEM 2, STEM 3, STEM 4, STEM 5, STEM 6
P 1, P 2, P 3, P 4, P 5
2025 maiatza
Forensic Science proiektuak Polizia Zientifikoak simulatutako eta prestatutako krimen baten ikerketa-prozesua ikasgeletara eramango du. Bost urteko ibilbidean, 30 ikastetxek hartu dute parte.15-17 urte bitarteko gazteei zuzenduta dago, eta urrian hasten da, ikastetxean krimenaren eszena berreginez. Hortik aurrera, ikasleek, taldeka eta elkarlanean, diziplina zientifiko eta teknikoetan lortutako ezagutzak praktikan jartzen dituzte, jasotako ebidentziak aztertzeko eta epaimahai profesional baten aurrean defendatzen dituzten ondorioak ateratzeko. Prozesu osoan zehar, gai horretan adituak diren pertsonen gidak, laguntza-materiala eta akonpainamendua dituzte. Horrela, ikasleek ikaskuntza integralagoa izaten dute, bizitza errealari eta, bereziki, polizia zientifikoaren lanbideari lotuta.
4.DBH
Biologia, Fisika, Geologia, Kimika, Kultura Zientifikoa
STEM 1, STEM 2, STEM 3, STEM 4, STEM 5, STEM 6
P 1, P 3, P 4, P 5
2024 urria – 2025 maiatza
Elhuyar Zientzia Azoka STEAM proiektuen azoka bat da, Euskal Herriko 12 eta 18 urte bitarteko gazteentzat. STEAM esperientzien dibulgazioa sustatzen du, eta zientziarekin eta teknologiarekin lotutako mugikortasunerako aukerak eskaintzen ditu. Ikasturtean zehar azokak egiten dira hainbat lurraldetan, eta azken feria ikasturte amaieran egiten da Bilbon. Azken azoka horretan, parte hartzen duen talde bakoitzak STEAM proiektuen berri emango du bere standetan. Proiektu horiek ikasturtean zehar landu ditu ikastetxean, STEM profesionalen laguntzaren (aukerakoa). Proiektuak herritarrei eta ebaluazio batzorde bati aurkeztuko zaizkie; batzorde horrek proiektuak baloratu eta lan irabazleei sari batzuk emango dizkie. Sariak honako hauek dira: Estatuko eta nazioarteko azoketara joatea eta hurrengo ikasturtean ikerketa-zentroetan egotea.
1.DBH, 2.DBH, 3.DBH, 4.DBH, 1.Batxilergoa, 2.Batxilergoa
Biologia, Digitalizazioa, Ekonomia, Fisika, Geologia, Kimika, Kultura Zientifikoa, Marrazketa Teknikoa, Matematika, Plastika eta ikus-entzunezko hezkuntza, Teknologia
STEM 1, STEM 2, STEM 3, STEM 4, STEM 5, STEM 6
P 1, P 2, P 4, P 5
2024 urria – ekaina 2025
Programa honen bidez, ITP Aero enpresaren erronka bat planteatzen da, GJHei eta teknologiari lotua, eta ikasleak CODE programazio-lengoaiarekin ohitzen joango dira programa/ekimenaren bidez Code.org. Gelan hainbat lan-saio egin ondoren, proiektua epaimahai baten aurrean aurkeztuko da, eta finalistatzat aukeratutakoek berariazko ekitaldi batean defendatuko dute.
3.DBH, 4.DBH
Digitalizazioa, Teknologia
STEM 1, STEM 3, STEM 4, STEM 5, STEM 6
P 1, P 2, P 3, P 4, P 5
2024 iraila – abendua
Gizarte Berrikuntza Elkartearen eskutik, Funghi Thinking jaio zen. Ikastetxeetarako hezkuntza-proiektu integrala. Ekonomia zirkularraren garrantziaz sentsibilizatzeko diseinatu da, eta garapen iraunkorreko 5 helburutan eta Problem Based Learning metodologian oinarritzen da (STEAM ikaskuntza). Kafe-hondakinak perretxiko jangarri bihurtzean datzan jardueratik abiatuta, 7 erronka garatzen dira, Lehen Hezkuntzako 6.mailaren eta Batxilergoko 2. Mailaren arteko 7 ikasturteren bidez, eta diziplinarteko 7 ikasketa-arloen bidez. Hala, ikasleak proiektuaren parte aktibo bihurtzen dira, urtez urte (7 urte), eta erronka berri bat dute.
Bokazio zientifiko-teknologikoak genero-ikuspegia kontuan hartuta bultzatzeko eta ikasleen STEAM trebakuntza hobetzeko, prozesu osoan zehar, programazioari, Big Datari, matematika aplikatuari, material organikoen ikerketa zientifikoari eta marketinari buruzko ezagutzak landu eta eskuratzen dira.
1. Lehen Hezkuntza, 2. Lehen Hezkuntza, 3. Lehen Hezkuntza, 4. Lehen Hezkuntza, 5. Lehen Hezkuntza, 6. Lehen Hezkuntza, 1.DBH, 2.DBH, 3.DBH, 4.DBH, 1.Batxilergoa, 2.Batxilergoa
Biologia, Ekonomia, Fisika, Kimika, Lanbide Orientazioa, Matematika, Teknologia
STEM 1, STEM 2, STEM 3, STEM 4, STEM 5, STEM 6
P 1, P 3, P 4, P 5
Ikasturte osoa
Kaixomundua.eus ingurune birtualean landutako esperientziaren bidez gaitasun digitalak eta berrikuntza-gaitasunak sustatu nahi dituen proposamena da. Proiektuaren ardatza web-garapenerako lehiaketa bat da, ikasleak prozesua hasieratik osatzeko gai izango dena. Hala, teknologia kontsumitzetik sortu zen. Horretarako, bideotutorialak eta azpiegitura tekniko guztia dituzte. Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzan (DBH), Batxilergoan eta Lanbide Heziketan (LH) 12 urtetik gorako ikasleentzat da. Ikasleek taldean lan egiten dute benetako ideia bati buruz, web proiektu bat sortzeko. Urteko proiektua da eta ikasturte guztiak aurkezten dira. Azken edizioan, guztira, 36 ikastetxetako 402 talde erregistratu ziren. 1.218 ikaslek entregatu zituzten 215 web orri.
1.DBH, 2.DBH, 3.DBH, 4.DBH, 1.Batxilergoa, 2.Batxilergoa
Euskara, Digitalizazioa, Kultura Zientifikoa, Lanbide Orientazioa, Plastika eta ikus-entzunezko hezkuntza, Teknologia
STEM 1, STEM 2, STEM 3, STEM 4, STEM 5, STEM 6
P 1, P 2, P 3, P 4, P 5
2025 maiatza
Bizkaiko Foru Aldundiaren “Talentuarekiko konpromisoa” programaren barruan, FARO: Etorkizuna argitzen proiektua sortu da, Innobasque, Deustuko Unibertsitatea, Mondragon Unibertsitatea, HETEL, Ikaslan eta Berritzegune Nagusiaren eskutik.
Helburu hauek planteatzen dira:
– STEMeko lanbideen aniztasuna, erakargarritasuna eta lan-aukerak DBHko gazteei erakustea, batez ere emakumeei.
– Bizkaiko ikastetxeei lanbide-orientazioko lana erraztea.
– Parte-hartzaileen STEM ikasketei eta lanbideei buruzko pertzepzioa aldatzea.
Horretarako, ikastetxeko pertsonek prestakuntza pakete bat izango dute eskura, eta saio batzuetara joango dira programa, proposatutako jarduerak eta horien ezarpena hobeto ezagutzeko. Ondoren, egin beharreko jarduera zehaztuko dute (proposamenen artean), eta ikastetxetik kanpoko ikasle, familia eta/edo boluntarioekin, zientzia eta teknologiako profesionalekin, gauzatuko da.
3.DBH, 4.DBH, 1.Batxilergoa
Lanbide Orientazioa
STEM 6
P 2, P 3, P 5
2024-2025 ikasturtea
Gure ikastetxeko diziplina anitzeko proiektu bat aurkeztu eta partekatu behar da. Proiektu horren gai nagusia klima-aldaketa, eta, ikaskuntza-egoera batetik abiatuta, hainbat irakasgaitatik lantzen da.
STEM 1, STEM 2, STEM 3, STEM 4, STEM 5, STEM 6
P 1, P 3, P 4, P 5
Proposatutako tailerra:
Tailerraren garapena:2024 iraila – abendua
Ikastetxearen ikuspegitik, funtsezkoa iruditzen zaigu ikasten dugun bitartean pentsatzen eta ikasten irakastea. Horretarako, beharrezkoa da lortutako emaitza bat aztertzea eta akatsetatik ikastea, esperimentazioaren bidez, metodologia zientifikoan oinarrituta. Ez dugu modurik ikusten robotika eta programazioa integratzea baino, STEAM hezkuntzari balioa eman eta hura eraiki ahal izateko. BERRIO – STEAM proiektua metodologia aktiboan, diziplinartekotasunean eta ikasleen IKTen eskumenen garapenean oinarritzen da. Ikastetxearen plan estrategikoan integratutako proiektua da eta, beraz, ikasturtean zehar jardunean dago. Horrela, bizitzeko gaitasuna duten ikasleak eraikiz.
STEM 1, STEM 2, STEM 3, STEM 5, STEM 6
P 1, P 2, P 3, P 4, P 5
Proposatutako tailerra:
Tailerraren garapena:2024 iraila – abendua
Tailer praktiko baten bidez, STEAM proiektu bat Lehen Hezkuntzako hirugarren zikloan arrakastaz nola ezarri den azalduko dugu. Proiektu horretan 200 ikasle inplikatzen dira, hezkuntza-komunitate osoa eta ikasleen ingurunea ez ezik, eta hainbat irakasgairen metodologia integratzailearen bidez lan egiten da.
Proiektu honen ardatza ikasleen beharra da, beren ikaskuntzaren protagonista bihurtuz, eta ikaskuntza teorikoak hurbileko bizipenetara transferituz. Lan egiteko modu horrek bere gaitasunak garatzen ditu bokazio zientifikoak bultzatzeko eta inguruko ingurunea hobetzeko. Hori guztia ikerketa eta metodo zientifikoan oinarrituta.
Lan egiteko modu horrek, halaber, enpresa-munduan hezkuntzari aplikatutako ekoizpen-eredu arrakastatsuak biltzen ditu. Egindako lanen abiapuntua inguru hurbileko beharrak dira, hala nola etorkizuneko hiriak, hurbileko ekosistemak zaintzea edo baliabideen erabilera onaren eta ekonomia zirkularraren garrantzia.
Tailerraren helburua da parte-hartzaile bakoitza bere STEAM proiektua sortzen hastea.
STEM 1, STEM 2, STEM 3, STEM 4, STEM 5, STEM 6
P 1, P 2, P 3, P 4, P 5
Proposatutako tailerra:
Tailerraren garapena:2024ko azaroaren 21a
“Nikole eta Aroa oztoporik gabeko munduan” proiektua diziplina arteko eta zeharkako proiektu bat da, eskolako etapa ea maila guztietan garatzen dena.
Nikole eta Aroaren bizipenetan oinarritutako STEAM lerro baten barruan kokatzen den proiektua da. Nikole eta Aroa Santurtzin bizi diren bi lagun dira, eta adinean aurrera egingo dute planteatutako arazoa konpondu beharko duten etapa/mailen arabera.
Nikole mugikortasun murriztua duen neskatoa da, eta gurpil-aulkian joan behar du. Egoera horretatik abiatuta, lehenengo ediziorako, “Oztoporik gabeko munduan” izeneko proiektu espezifikoa aukeratu dugu, arreta mota guztietako oztopoak kentzeko/gainditzeko (emozionalak, arkitektonikoak, sozialak, etab.)
Hala, ikasgela bakoitzean, Nikole eta Aroaren bizipenekin lotutako hainbat arazo planteatuko dira. Arazo horien konponbidea STEAM jardueren bidez aurkitu beharko da, non programazioak eta robotikak protagonismo berezia izango duten.
STEM 1, STEM 2, STEM 3, STEM 4, STEM 5, STEM 6
P 1, P 2, P 4, P 5
Proposatutako tailerra:
Tailerraren garapena:2024 iraila – abendua
Lehen Hezkuntzako 6.mailako ikasleek “Zu bai Makina!” izeneko STEAM metodologian oinarritutako diziplina arteko proiektu batean parte hartzen dute.
Jolas-parkea sortzea da jarduera. Ikasleek gutun bat jaso dute, Bilboko Udalak idatzia, esanez Mintegiko jolas-parke zaharra berriz irekitzeko proposamena aurkezteko aukera dutela. STEAM metodologia osatzen duten bost diziplinetatik eta planteatzen zaien erronkatik abiatuta, Lehen Hezkuntzako 6.mailako ikasleek maketak eskalan eta motordunak egiteko aukera dute. Gainera, informazio-liburuxkak egiten dituzte ikastetxean lantzen diren hiru hizkuntzetan (euskaraz, gaztelaniaz eta ingelesez), aurkezpenera joaten direnek behar duten informazioa izan dezaten. Horrela beren jolas-parkea sortzea lortu dute.
Ekimena urtero errepikatzen da eta 3 hilabete inguru irauten du. Zentroan egiteaz gain, etxeko familien eta landutako STEAM arloetako profesionalen laguntza du.
STEM 1, STEM 3, STEM 4, STEM 5, STEM 6
P 1, P 3, P 5
Proposatutako tailerra:
Tailerraren garapena:2024 iraila – abendua
Proiektu honen bidez, ikasleek bizitzako arazo errealak hautematen dituzte eta teknologiarekin irtenbide bat ematen dute, prototipo bat diseinatuz eta eraikiz. Erronka kooperatiboa da, enpresa-sistemarekin zerikusia duena, salmenta-sistema bat diseinatu eta abian jartzen dute, enpresetara marketin-kanpaina baten bidez hurbilduz.
STEAM Neuronak mArtxan proiektuan zehar, hurrengo faseak garatuko dira:
STEM 1, STEM 2, STEM 3, STEM 4, STEM 5, STEM 6
P 1, P 3, P 4, P 5
Proposatutako tailerra:
Tailerraren garapena:2024 iraila – abendua
Proiektu honen bidez, Jesús Mariaren ikasleen elikatzeko-jokabidea aztertuko dugu. Lehenik, inkesta bat egingo dugu (Teknologia). Ondoren, ikasleek inkesta beteko dute, eta, gero, lortutako datuak aztertuko dituzte (Matematika). Digestio-aparatua, dietak, gaixotasun kardiobaskularrak eta nutrizioa aztertuko dira, dibulgazio-zatia egiteko (Fisika eta Kimika).
Halaber, emaitzak komunitateari helarazteko kanpaina bat eginez osatuko da proiektua. Azkenik, ikasitakoa irudikatzeko aukera ematen duten bodegoiak egiten dira (Artea).
STEM 1, STEM 2, STEM 3, STEM 4, STEM 6
P 1, P 3, P 5
Proposatutako tailerra:
Tailerraren garapena:2024 iraila – abendua
Ekimen hau, DBHko 4.mailako ikasleek eraman zuten aurrera. Jakina denez, tabako-zigarrokinak gure eguneroko paisaiaren zati dira mendi, hondartza eta hirietan; hondakin horrek 8-12 urte behar ditu degradatzeko, eta gainera oso kutsagarria da. Adibidez, tabako-zigarro bakar batek 50 litro ur kutsa ditzake. Zer egin haiekin?
Proiektu honen helburua tabako-zigarrokinak birziklatzea da, funtsean zelulosa-azetatoa baitira, eta tabako-zigarrokin horiek prozesu erraz baten bidez berrerabiltzea. Prozesu horretatik intsektizida bat, antioxidatzaile bat eta polimero birziklatu berri bat atera ditzakegu.
Nabarmendu beharreko beste alderdi bat da ikasleek Muskizen kolilometroak jartzea proposatu zutela, zigarrokinak biltzeko. Horietan QR kode bat jar zitekeen, herritarrek proiektuari buruzko informazio gehiago izan dezaten.
STEM 1, STEM 2, STEM 4, STEM 5, STEM 6
P 1, P 3, P 4, P 5
Proposatutako tailerra:
Tailerraren garapena:Nola ezarri Steam proiektuak ikastetxeetan?
2024ko abendua
STEM 1 :
Arazoak ebaztea metodo zientifiko-deduktibo-induktiboaren bidez
STEM 2 :
Fenomenoen azalpena eta ulermena esperimentazioa eta ikerketaren bidez
STEM 3 :
STEM 4 :
Ezagutzak eta emaitzak zabaltzea eta transmititzea hainbat lengoaia/formaturen bidez
STEM 5 :
Gizartea jasangarritasunerantz eraldatzea sustatzen duten zientifikoki oinarritutako ekintzak
STEM 6 :
Ikerketaren defentsarekin lotutako ekintzak garatzea, eta aurrerapen zientifiko-teknologikoak, gizarte-ongizatean eragin positiboa dutenak
P 1 :
Gaien tratamendu integratua
P 2 :
Genero-ikuspegia
P 3 :
Bokazio profesionala
P 4 :
Ikerketan oinarritutako ikasketak
P 5 :
STEM Konpetentziak